En elak jävel!

Hur kan man, som konduktör, kasta av en flicka som är 11 år från tåget klockan halv åtta på kvällen?

Att sen inte heller rapportera det hela förrän efter 3 timmar!  Så gör man bara inte.

Hade någon gjort så mot mitt barn så hade jag rivit upp himmel och helvete för den konduktören.

Vilken elak jävla konduktör!

Andra bloggar: Jinge,

Edit: SKönt att höra att en dam förbarmat sig över flickan och att hon är i säkerhet. Sj går också ut och säger att man ska kompensera 11-åringen. Hur kompenserar man timmar av ren skräck?

Läste på Flashback att konduktören i fråga är kvinna med egna barn, någon som vet om det stämmer? På något (ojämlikt) sätt blir det hela ännu värre av det.

Be the first to like.

Blogg-etiketter: , , , , ,

Kanske gillar du dessa också:

Följ mig på BlogLovin.

Tack för din kommentar. Observera att din emailadress kan komma att valideras. Endast kommentarer med giltiga emailadresser publiceras. Din IP-adress registreras.

28 Comments

  1. Men vad är det för empatilös jävla (rent ut sagt) människa. Fy för en sån, som förälder hade man nog haft himla svårt att fokusera på att bete sig som en människa i det läget.

    Reply
  2. Men hallå…det var ju bara en liten invandrartjej????? Jag kan inte låta bli att fundera…vad hade konduktören gjort om det varit en svensktalande blond elvaåring?
    Eftersom jag jobbar med invandrare så ser jag så fort vi är ute på stan hur annorlunda invandrare blir behandlade mot vad jag blir….så illa!!!!! *sorry, jag går igång på såna här orättvisor ;) *

    Sv; Ja, naturligtvis hade jag kunnat berätta för Er…det ser ju ingen annan :P

    Reply
  3. Men han visste väl inte att hon var bara elva?
    Ett ålders misstag är ju lät att det händer. Vi ser äldre ut idag.

    Även om det är synd om tjejen, speciellt när hon inte kunde förklara.

    Reply
  4. Fy fasen viken elak människa. Så GÖR man bara inte – hel oförsvarbart!

    sv: Jomenvisst var sandslottet på samma ställe. Första bilden var på lördag em och andra bilden på söndag fm. Dagen efter var det rivet igen, finns liksom inte plats med sandslott bland alla folk på stranden just nu. Det är typ ståplats som gäller…

    Reply
  5. Jag har också skrivit om det idag. En riktig satmara som slängde av tjejen… Fy, vad hon måste varit rädd! …. 11-åringen alltså….

    Reply
  6. Bertil Sörenson

     /  August 3, 2011

    Något är absolut lurt i storyn!!
    Jag tycker inte man slänger av en ensam flicka från ett tåg, det är helt sjukt MEN:

    1 Om systern var på toa, varför kunde inte flickan fått konduktören att fatta det? Biljett fanns ju enligt uppgift.

    2. Varför ringde inte den snälla tanten till polisen och berättade att hon hittat en gråtande flicka ute i natten? Polisen trålade ju efter henne.

    3. Hur vet du (eller jag) hur gammal hon är egentligen? Om alla säger att hon såg ut som närmare 18 kan man faktiskt misstänka fuskåkning. Jag köpte en biljett på U-ban i Berlin en gång men det visade sig vid en kontroll att jag av misstag köpt en barnbiljett i automaten. Klarade mig genom att plötsligt inte förstå ett ord tyska, kontrollanten

    Reply
  7. Tycker detta kunde ha löst på enklare och smidigare sätt än att kasta av flickan. Det hela verkar som om det är någon form av efterkonstruktion. Det är något lurt i det hela…

    Reply
  8. ja jävla idiot rent ut sagt!

    Reply
  9. Hur kan man bara komma på tanken att slänga av en 11-åring!??

    Reply
  10. Det där gör ont i hela mig och hela jag blir bara förbannad. Vart finns medmänskligheten?! Jag är rädd för verkligheten.

    Svar: Växten är herrans stor. Så stor att Elsa inte ens vågar sig på den. Det är perfekt! :)

    Kram

    Reply
  11. Det är inte klokt, man gör bara inte så! Blir så förbannad!

    Reply
  12. Nja, något mer än räkmacka har jag aldrig orkat där. Och jag har aldrig ens klarat äta upp hela. De är gigantiska! http://www.gothiatowers.com/heaven23/restaurant/king-size-raksmorgas/

    Reply
  13. Lars

     /  August 4, 2011

    Att det inte rapporterades förrän efter flera timmar var ju för att storasystern inte frågade efter lillasystern förrän tåget lämnat den näst sista stationen. Jag undrar varför? Kan det vara så att storasystern satt på toaletten och gömde sig för konduktören hela resan?

    Reply
    • Åh fan! Och detta vet du för att du var där? Var du med systern kanske, eller har du pratat ned någon av systrarna? Kanske med polisen eller konduktören? Eller spekulerar du?

      Reply
  14. Jag har väldigt svårt att tro att en 11åring kan se ut som en 18åring, även om vi ser äldre ut “idag”. Och så vet väl alla hur syskon kan vara. Jag var jämt irriterad på min lillebror och tyckte att “varför ska jag jämt ta hand om honom för”, så det är väl inte konstigt om man sitter på olika ställen, det gjorde jag o min bror jämt…

    Reply
  15. Helt jävla sjuk!

    Reply
  16. För mig är det en stelbenthet som kan liknas med dårskap. Dessutom tycker jag att det var mäkta märkligt att kvinnan som hittade 11-åringen inte anmälde det genast. Såg intervjun med henne på nyheterna … hm?
    Gomorron Krullidull :-)

    Reply
    • Jag vet inte om jag håller med, läste att hon sagt att polisstationen var stängd. Ska man ringa 112 då? Vågar man det?
      Har inet sett någon intervju alls så jag vet inte.

      Reply
  17. Sampa

     /  August 5, 2011

    Nu verkar ju inte hela bilden klarlagd.
    Finns uppgifter på att SJ inte gjort något formellt fel.
    Hoppas verkligen media följer upp så inga tvivelaktigheter behöver förekomma.

    ***jag har raderat länken// krulli ***

    Reply
    • Ja alltså, hade flickan blivit skadad, eller till och med dödad hade det kunnat räknas som “vållande till annans död”. Kommer inte ihåg vilken brottsrubrik man kan sätta när hon nu inte blev skadad men vet att det var någon. Så; jo, brottsligt och i mina ögon diskriminerar hon också, vilket också är brottsligt. Både ungdomsdiskriminering och ras.

      Jag tog bort länken eftersom jag av princip inte länkar till rasistiska sidor. Den hade ju ingen egentlig relevans till din kommentar ändå…

      Reply
  18. bst

     /  August 5, 2011

    Att avvisa ett ensamt barn från ett tåg är givetvis fördjävligt.
    Men, har ni sett bilderna på “11 – åringen”?
    Hennes ansikte är skylt men kroppen ser ut att vara 16+. Hon har ju fullt utvecklad kvinnokropp!

    Oavsett om barnet är 11 eller ej, så kan ju faktiskt konduktören missbedömt åldern och helt enkelt trott att hon avvisade en tonåring som tjuvåkte?

    Och hur kom det sig att – enligt damen som tog hand om jäntan – hon kan svenska så bra att damen förstår vad som hänt, men hon kan inte förklara för konduktören att hennes syster helt snabbt gick på toa, vilket borde kräva minimalt med språkfärdigheter. Att bara PEKA mot toaletten borde löst hela situationen.

    Har vi dessutom fått se systerns biljetter? Har konduktören fått förklara sitt beteende? Hur i hela friden kommer det sig att ingen ifrågasätter den omhändertagande damen som TAR HEM barnet över natten istf att ringa polis/föräldrar/systern/soc whatever?

    Skum jäkla histora, iallafall så som den framställs.

    /B

    Reply
    • Flickan i fråga är afrikansk, de utvecklas mycket tidigare än vad vi är vana vid och har överlag en helt annan kroppsform än den svenska. Ja jag har sett bilderna.
      Nu var jag inte där och såg vad som hände men kanske konduktören reagerade på samma sätt som “ögonvittnet” det står om på PI gjorde, dvs antog omedelbart att hon tjuvåkte. Dvs hade förutfattade meningar och antog. Flickan har ju sagt att hon blev skräckslagen av konduktören.
      Jag vet faktiskt inte om systerns biljett har visats upp, har för mig att jag läste någonstans om det men har varit på så många sidor att jag inte har någon koll längre.
      Om jag varit ute utan mobiltelefon och polishuset var stängt hade jag också tagit med mig henne hem. Att ringa 112 gör man ju bara i nödfall och jag hade nog tyckt att det var viktigare att trösta henne och se till att hon fick mat och husrum och SEN kontakta polisen. Men det är jag….

      Reply
      • bst

         /  August 6, 2011

        Ok, så då är vi överens? Man kan ta fel på flickans ålder på grund av hennes utvecklade kropp? Alltså finns det en VISS sannolikhet att tågvärden (och senare polisen) uppfattade henne som äldre än 11, eller hur? Eller förväntar du dig att polis och tågvärdar skall känna till att “man utvecklas tidigare i afrika”? Jag visste det inte, och jag har afrikaner i min släkt.

        Du säger att tågvärden troligen reagerade på samma sätt som ögonvittnet och “omedelbart” antog att hon tjuvåkte? Baserat på vad? Har tågvärden ens hörts i media? Nej, det har hon inte. Men du utgår från att tågvärden agerade som hon gjorde på grund av att det var en flicka från Afrika, eftersom du skriver att de har förutfattade meningar. Förlåt, men vem har förutfattade meningar nu? DU har förutfattade meningar, om tågvärden.

        Och återigen: Om flickan kan tala svenska med både polis och barmhärtig samarit, varför i hela friden kan hon inte förklara för tågvärden att hennes syster har biljetterna och befinner sig på toa? Som sagt, det krävs 3 ord på svenska för att säga det; “Biljett”, “Syster”, “Toalett”.

        Sen är det väl för höge farao SJÄLVKLART att man ringer polisen samma j*a sekund man får tag på en telefon, oavsett om ungen är ledsen eller ej. Se till att hon får mat och husrum? Herre gud… ungen HAR mat och husrum,l där hon hör hemma, och då är det lämpligt att kontakta det stället och i brist på de uppgifterna kontaktar man polisen!
        Vem är bäst på att trösta tror du? Du eller hennes syster/övriga släkt? Och skulle inte du vilja veta så snart det går om din dotter försvunnit och kommit tillrätta?

        Om man nu vill göra en sabla stor affär av detta (och det verkar man vilja) varför inte visa biljetterna för en journalist som sedan fotograferar och publicerar. Bingo, alla misstankar undanröjda.

        Till slut; vad för övriga saker skall 11-åringar slippa betala? Skall de få sitta kvar på bio om de visar sig sakna biljett? Ska de få vara kvar på museer, nöjesparker osv? Vilka andra arbetsuppgifter utöver biljettkontroll skall SJs värdar strunta i tycker du?

        /B

        Reply
        • Ok, jag var inte där, jag kan omöjligt svara på de frågorna du har. Jag spekulerar och tror att det kan vara så att tågvärden reagerar på samma sätt. Många människor reagerar olika beroende på hur människan mitt emot dig ser ut…. Jag kan komma på mig själv göra samma sak men jag agerar inte på det. Jag försöker att agera lika mot andra människor att inte diskriminera, det är ett medvetet val jag gör. Men som samhället ser ut idag så är det så vi matas att vi ska tycka och tänka.

          Ok, om du nu inte tror på kvinnan berätta vilken teori du har? Är det en konspiration mot SJ? Tog kvinnan hem henne och struntade i att ringa polisen för att jävlas med SJ? Eller hur tror du? Finns det bakomliggande orsaker. Ville kvinnan ge “er som försvarar SJ” mer bränsle så att ni kan fortsätta vända på hela diskussionen? Varför har man hängt upp sig på kvinnans agerande? Varför är detta blivit i princip det viktigaste i diskussionen?
          För vad det egentligen handlar om är följande:
          SJ kastade av en 11-åring från ett tåg, i en främmande stad utan att ta reda på alla fakta. Oavsett om hon hade biljett eller ej så är detta ett omänskligt beteende och ska man göra något liknande på kvällstid så får man ju tänka både en och två gånger. Hur hade konduktören tänkt, att hon minsann fick klara sig själv i Örebro, utan pengar och telefon eller utan att hon känner någon?
          Omänskligheten i det agerandet är brutalt och oaccepterat hos någon som jobbar i serviceyrket.

          Reply
          • bst

             /  August 27, 2011

            Ok, nu ska vi se
            För det första: konduktören “kastar” inte, utan avvisar en person av tåget. Stor semantisk skillnad, ty att “kasta” implicerar våld, och “avvisa”, dvs uppmana att stiga av, är vad konduktören har rätt att göra. Den som skriver kastar demoniserar konduktören utöver vad som faktiskt har skett. Retoriskt falskspel alltså.

            Hur som helst, angående kvinnan som inte ringer polisen, och varför hennes agerande är viktigt:
            Jag håller det för ytterst sannolikt att kvinnan inte ringde polisen av det enkla skäl att hon trodde att den ensamma flickan var äldre än 11 år, kanske till och med upp emot 18!. Dvs, hon trodde hon tog hand om en övre tonåring och alltså inte var lika aktuellt att ringa polisen som om man tog hand om en minderårig.

            Jag tror alltså att kvinnan som tog hand om vederbörande gjorde exakt samma bedömning som först konduktören, och sedan även polisen gjorde. Nämligen den att 11-åringen var betydligt äldre än 11, ca 16-18 som polisen sade.

            Märk väl, du skriver själv om afrikaner att de “utvecklas mycket tidigare än vad vi är vana vid och har överlag en helt annan kroppsform än den svenska”, visserligen en replik som gränsar mot rasism, men det är en annan fråga. Det vi kan konstatera är alltså, om din tes stämmer, att det är rimligt att göra en felbedömning om man inte är just tränad på att bedöma åldern på afrikanska kvinnor.

            Så vad är min teori? Kortfattat:
            1. En konduktör avvisar en (enligt sin egen bedömning)yngling som saknar biljett.
            2. En person träffar sagda yngling och erbjuder natthärbärge (men, då hon gör en åldersbedömning som alltså inte kräver omedelbar insatts mot barn, inte tänker på att kontakta myndigheter)
            3. Dagen efter träffar dessa två personer på polisen, som ägnat natten åt att söka. Polisen beskriver vid detta tillfälle 11-åringen som “runt 16-18″.
            4. En presshysteri och mediedrev mot konduktören startar. Få bland läsarna bryr sig om fakta – du till exempel – utan nöjer sig med att hata konduktören, vilket var kvällspressens syfte.

            Konduktören kan mycket väl ha gjort ett misstag, och flickan kan mycket väl vara 11 år, men konduktören har gått på sitt eget omdöme, vilket torde vara rätt slipat då hon arbetat som konduktör i tiotals år.
            Menar du att man ändå skall moraliskt döma konduktören, trots att hon troligen agerat i god tro? Om hon avvisat en 18-åring utan biljett, skulle vi då skrika att hon var brutal, elak och hennes beteende oaccepterat?

            Vi har dessutom dessa fakta att förhålla oss till:
            Resan från påstigning till avvisning är ca 12 minuter. Systern köper biljetten av konduktören ombord, vilket alltså sker innan stationen där flickan avvisades (allt enligt systerns utsago). Systern går därefter på muggen, och lillasystern sitter kvar vid väskan.
            Därefter går konduktören EN VÄNDA TILL för att kontrollera biljetter. Hur i hela friden får man ihop detta? Konduktören har ju precis gått igenom vagnen, och det är tio minuter till nästa stop. Inga nya resanden kan ha uppstått, och det finns mao inga skäl att kontrollera biljetterna igen. Låter det luddigt? Japp, och hur du än letar och läser systerns uttalanden så kommer du inte att få rätsida på detta.
            Det är – för den tänkande individen, som kan se förbi upprörda rubriker och eventuella diskrimineringsfall – väldigt lätt att misstänka att hela historien är ett falsarium, vagt baserat på verkliga händelser.

            Fundera dessutom på detta: Om systern köpt en biljett, varför har inte kvällspressen visat den givna bilden på bägge systrarna, vid sitt köksbord, hållandes biljetten, med anklagande min? Det är standard 1A förfarande för kvällspressfotografer, och de skulle aldrig missa att ta och publicera en sådan bild. Men nej, den bilden finns inte… Varför?

            /B

  19. “gränsar till rasism” ja för det är ingen som helst kroppslig (fakta) skillnad mellan de olika raserna, eller hur? Att beskriva skillnader i raser utifrån fakta är inte rasism. Att behandla människor olika på grund av ras däremot, eller att lägga ett värde i skillnaden. Det har jag inte gjort.
    hahahah – löjligt!

    Vänta, förlåt, ska ta det allvarligt och försöka besvara din kommentar.
    hahahaha,. nej går inte.

    EN kommentar: det är SJ som står för det största felet här. Man har inte ställt sig bakom sin konduktör och man har tillåtit sånt här i företaget (för det är inte första gången) men konduktören ska nog ta sig en allvarlig funderare på om hon ska stanna kvar inom serviceyrket. Där försöker man nämligen alltid i första hand att lösa problemet. Det agerandethon visat är inte ok.
    Sen anser jag att diskussionen är avslutad här. Du ser på det på ett sätt och jag på ett annat.

    Reply
  20. bst

     /  August 27, 2011

    Du gränsar till rasism då du säger att, och jag citerar, “Flickan i fråga är afrikansk, de utvecklas mycket tidigare än vad vi är vana vid och har överlag en helt annan kroppsform än den svenska.”

    Med andra ord, du jämför EN HEL KONTINENT med över 50 individuella länder och kulturer, och drar samtliga afrikanska folk över en och samma kam. Detta resonemang gränsar till rasism, ja. Se engelska wikipedia:
    Racism is the belief that there are inherent differences in people’s traits and capacities that are entirely due to their race, however defined, and that, as a consequence, racial discrimination (i.e. different treatment of those people, both socially and legally) is justified.
    Min kursivering respektive fetning.

    Bara för att du inte nödvändigtvis säger något negativt om personer från Afrika innebär det inte att kategoriska uttalanden är ok. Hur skulle du känna om en person från ett afrikanskt land skulle säga något i stil med “Hon är från Europa och där är alla bleka” eller liknande? Inte nödvändigtvis elakt sagt, men enfaldigt och kategoriserande.

    Däremot har du rätt i att SJ inte ställt sig bakom sin anställda, utan genast tagit avstånd osv då media drivit sin version och fått med sig den andfådda lynchmobben (där bland annat du ingår). Varför media velat ha det på detta vis? Ingen aning, antagligen för att det säljer lösnummer. Varför SJ inte vågat ta ställning för sin anställda? Ingen aning, men jag misstänker att rasiststämpeln hänger som ett Damokles-svärd över dem.

    Kritiskt tänkande min vän. Det är det vi behöver, inte ogentomtänkta och upprörda känslostormar baserade på kvällspressens agenda!

    mvh
    /B

    Reply
    • Tja om någon kallade mig blek varför skulle jag reagera på det? Jag ÄR ju blek, speciellt om man jämför.

      Tycker fortfarande att det är för djävligt att man kan kasta av ett barn från tåget utan att ta reda på fakta först. Att anta är aldrig bra.
      Att anta att barnet är över 18 bara för att det ser så ut, att anta att barnet inte har biljett (varför gör man det, hade det varit en “blek” kvinna i 50-årsåldern hade man antagligen inte reagerat på samma vis. Att reagera olika beroende på VEM det handlar om är att diskriminera, att diskriminera på grund av hudfärg är rasism. (Ungefär som du skriver)
      Att konstatera att det finns skillnader och att acceptera dem för vad de är är inte rasism det är först när man agerar olika på grund av skillnaderna som det är rasism.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>