• Posts from Asiatour: AsiaTour

    Ziplining in Langkawi

    We started out with filling in the safety forms and with fitting the harness . Then we got a safety breefing on what to do and what not to do.  After that we were transported halfway up the waterfall to start our flying. The instructors spoke well english and they keept reminding us of the […]

    When arriving in Langkawi

    When you arrive in Langkawi there are a few things you need to know. Whether you come by plane or ferry. First of all, Pantai Cenang / Pantai Tengah area is the best if you want to experience beach, restaurants, bars and shops. There are lots of hotels here ranging from lowest budget to splurge […]

    Walking up to Gunung Raya

    Yes this is a nice but quite hard walk. It´s 4287 steps to the top and most of them are upwards (a few ones going down before the final stretch up.) Gunung Raya is the highest mountain on Langkawi. Start in Kampung Bukus (Book Village) and follow the path. The park in this area is […]

    Nest Rooftop, Langkawi

    The Nest is the first roof top bar in Langkawi and the view from up here is amazing. You can see Pantai Cenang from a totally different view. Watching the sunset from here is popular and you need to be out in time to get a good place to sit. They serve food, inspired from […]

    Leaving Langkawi

    There is just so much to explore in the world, why stay too long in Langkawi? I can surely give you a lot of reasons, after all I stayed here for almost two years and made Langkawi my home but that´s not what you are looking for is it? Anyway, you seen the beaches, drank […]

  • Can you make money on the beach

    Yes you can. I started with 20 USD and click banners 10 times/ day. Now my money are growing while I relax in the shade. Join this growing business now.

    Share Up To 110 % - 10% Affiliate Program

  • Bloggerfy

  • Recent Comments

  • Categories

  • Recent Posts

  • Meta

Ö-livet

Det är ju så härute att saker och ting tar extra lång tid. Allt handlar om tid.

I gengäld lär vi oss att ta saker och ting med ro och att vara förutseende vad det gäller att planera.

Man ser till att hinna med färjan om det krisar sig till BB osv.

Det är en livsstil och den är oftast självvald.

Som en extra bra tidssparare har vi helikoptern. Tyvärr dras det ju ner på den servicen och då står man där, med en liten bebis som kanske dör på grund av brist på helikopter. Plattan ligger i princip 150 meter från olycksplatsen, det hade gått ordentligt fort om man haft tillgång till helikopotern i det läget.

Nu hade man inte det.

Pojken dog.

Man letar efter syndbockar i dessa lägen, en del skyller på föraren och andra på kommunen som inte satt upp räcken vid gång- och cykelbanorna.

Kanske var det ingens fel? Kanske var det solens fel (stäm hon som äger solen?)  kanske kommunens fel och kanske helikopterns fel som inte var där, kanske den personen som använde helikoptern just då.

Men det är ju inte alltid så att det är någons fel.

Kunde man inte åkt in mot stan och mött upp ambulansen istället för att spara tid?

Vi öbor är vana vid att vänta men i vissa situationer är det faktiskt inte ok, i vissa situationer måste det finnas tillgång till hjälp.

Se till att bygga ut helikopterservicen på Säve så att vi kan få den akuta hjälp som behövs!

Låt det helt enkelt inte hända igen!

[GP] [GP] [GP]

Kanske gillar du dessa också:

Följ mig på BlogLovin.

Tack för din kommentar. Observera att din emailadress kan komma att valideras. Endast kommentarer med giltiga emailadresser publiceras. Din IP-adress registreras.

7 Comments

  1. Känns inte som om JAG behöver hitta någon syndabock. Det är så tragiskt och allt handlar ju om en sekund i fel ögonblick. Samtliga har drabbats så otroligt hårt … men förhoppningsvis leder detta till bättre förutsättningar för helikopterutryckningar. Tittar ganska ofta på de program på TV där man får följa just detta arbete, vilken otrolig insats de gör!
    Kramar om i vinterkylan :-)

    View Comment
    Reply
    • “Svensk”, din email är ogiltig, vill du kommentera här så skriver du en riktig emailadress och står för det du säger.

      För övrigt; vet du hur det ser ut där? Vet du att berget står i vägen för solen i princip hela vägen och att solen slår till ganska hårt och obarmhärtigt direkt in i ögonen när berget tar slut, dvs precis där olyckan inträffade?
      Jag försvarar inte föraren men det gäller ju att man har lite koll på vad och hur man säger saker.

      View Comment
      Reply
  2. PEZ

     /  December 3, 2010

    Helikoptern stog för tankning i Skövde efter annat uppdrag.
    Ambulanser som skulle varit tillgängliga var upptagna med annat däribland sjuktransporter som troligen kunnat göras med vanlig taxi, problemet är att en stillastående ambulans kostar enbart pengar, idag mäts allt i produktionstimmar så även inom den “näringen”.

    Nu tror jag att även om ambulans varit framme inom 10minuter från larmet kom till SOS kännedom så hade det tyvärr inte gjort någon störra skillnad.

    Angående din avståndsangivelse är det ca 500m från olycksplats till landningsplats för helikoptern.
    Helikoptern kunde eventuellt användt den lilla grusplan vid södra infarten till Kanndalen med där brukar stå bilar och vid olyckstillfället stog flertalet bilar där.

    Visst att det handlar om att planera på öarna men att planera en olycka är svårt och uppenbarligen har någon felat eftersom det blev en olycka och det är föraren som faktiskt inte har anpassat sin hastighet, uppenbarligen var det fler som inte gjort det då man kör in i varandra i den efterkommande bilkön, även räddningstjänstens personal var i farozonen.

    //PEZ

    View Comment
    Reply
  3. Robert

     /  December 3, 2010

    Hej, jag är privatflygare ute på Säve (Aeroklubben Göteborg) och anledningen till att Säve inte utnyttjas som den ska (vare sig det gäller privatflyg, linjeflyg eller helikopter flottilj) stavas Länsstyrelsen då de anser att Säve Flygplats är en grov miljöbov. De sätter käppar i hjulet för all verksamhet och vi har kämpat i flera år för att öka det antalet rörelser (start och landningar som idag är 58000 per år) som begränsar oss. Detta gäller visserligen inte nödverksamhet som polis- och ambulansflyg men deras miljöbegränsningar genomsyrar allt.

    Det finns inga belägg till att man har satt en siffra på 58000 rörelser. Det gör bara att vi är tvungna att flyga någon annanstans. Istället för att satsa på Säve flygplats för hela regionen när vi har en så central och bra knutpunkt.

    Om du vill påverka verksamheter ute på Säve Flygplats ska du höra av dig till Länsstyrelsen Västra Götalands Län. Berätta vad du tycker och tänker. Om ingen gör sig hörd, kommer inget att hända!

    View Comment
    Reply
    • Hej,

      fast jag pratar om den stationerade helikoptern på SÄVE, den som kunde rädda livet på oss härute om det behövdes och som alltid fanns i närheten. Den som försvunnit.
      Man drog ju inte ner på de på ghrund av länsstyrelsen, den drog de ju ner för att spara pengar.

      View Comment
      Reply

Rasism, personliga kränkningar/påhopp och falska email gör att jag inte publicerar din kommentar. Älskar snälla kommentarer och sakliga diskussioner ;)

  • Translate:

  • krulli

    Jag sålde nästan allt jag ägde och befinner mig nu på resande fot. Kommer att leva på sparade pengar, försöka ta ett digitalt jobb, förhoppningsvis och njuta av livet som det ska njutas.
    JAG har hoppat av ekorrhjulet och försöker leva livet så som det ska göras. Njutningsfullt, livfullt och utan en massa saker som tynger.
    Har du frågor är du välkommen att maila mig!

    Just nu är jag i Langkawi, Malaysia. Har varit i Bangkok, Dan Nok, Hong Kong, Koh Lipe och Vietnam sen jag kom hit. Nästa resa går till Koh Lipe.

    Hade en fantastisk resa planerad till Laos - Thailand - Cambodia - Vietnam men den får vänta till ett annat år.

    Fanbrev skickas hit

    På hösten 2011-vintern 2012 var jag på drömresan med min dotter.




    Bara så du vet; jag publicerar inte rasistiska eller kränkande kommentarer på min blogg.

    Vi har vågat;
    MagBloggen™

    Jag är med i Blogg100-utmaningen. dvs blogga varje dag i 100 dagar.
    Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

  • Länkar

    Twingly BlogRank

    Twingly Blog Search
    link:http://www.krulli.se/ sort:published
    Recent linking posts

    Besökstoppen

  • Tags

  • Smått och gott


    bloglovin

    krulli




    Blogvertiser

    [Valid RSS]



    Translate »